Iklan Best!

30 June 2020

Ceritera Bersalin Kembar Part 2

Sambungan dr part 1...

Bilik PAC dkt ja dgn labour room. So beramai2 la aku d tolak ke labour room. Aku kena suh baring mengiring spy xteberanak d perjalanan. Tp Ya Allah sengsara btul menahan mo meneran tu 🤭.. smpi d labour room trus drg suh pindah katil. Masa ni la jg mbuak2 rasa nak meneran (aka mo berak tu) tp doc & nurse msh prepare brg.. siap bidan yg betugas sana kena sound lg sbb xready lg.. ptutnya kena ready double kan sbb mo smbt baby twin. Aku ingat masa ni 2 org doc ready pegang perut aku, 2 doc ready d bwh nak smbt baby. Yg spoilnya bole2 kontraksi aku stop masa ni 🙄🙄.. aku tgu dtg kontraksi tu aku pun push la berabis. Doc siap puji lg aku pandai push. 2x push lahirla twin 1.. 2 org doc td masih pegang perut aku, actually drg pegang twin2 spy xikut turun lg masa aku push twin1. Twin1 xkluar abis lg doc da suh aku berenti push, dia yg tarik baby twin1.. siap kena marah lg aku sbb msh lg push.. aku xbole control tau 😅.. berabis aku stopkan.. 😅😅 bole bygkan tak?

Doc bg tunjuk jantina twin 1, trus bw kluar ke mana ntah. Kalau d gov ni xnmpk drg buat apa.. kalau dlu d sarva aku mmg nmpk dpn mata drg sedut2 segala2 tu.. pastu doc pun set utk sambut baby twin2 pulak. Doc suh aku teran bila dtg kontraksi..aku mcm da x rasa da kontraksi masa ni.. tp aku usaha push jg.. malangnya aku push pendek ja.. xdpt kluarkn twin2.. baby twin2 kluar songsang. Smpt lg nurse kluarkan air kencing tau. Yg ni sakit sgt2. Masa ni baby da berak. Doc da bising da bgtau baby da berak. “Mama kena push panjang, baby da berak ni, jantung baby pun drop da”.. aku pun kumpul nafas aku.. teran berabis2 sepanjang2nya.. lahirla baby twin2 aku.. doc tunjuk jantina.. aku prsn baby twin 2 sgt kecil banding twin 1. Doc pun cpt2 bawa baby kluar. Xlama lps tu doc nak kluarkn tebuni pulak. Doc suh teran lg ckit utk kluarkan tebuni. Seperti yg d jangkakan, 1 ja tebuni drg, 2 tali pusat. Doc pun mcm bincang2 apa ntah smbl teliti tebuni tu. Yala mo tentukan betulkn mcda twin kan. Ada kes tebuni yg becantum. Kalau gtu dcda twin pulak. Setelah diteliti xda jg gap ke line ke.. doc pun xda mention bukan mcda twin drg ni. Maka confirmla mcda (kembar seiras) 😆.

Part besalin tu xsakit sgt. Part kena jahit yg sakit. Doc ckp kulit aku rapuh da & ada kesan koyakan luka lama. Masa bersalinkn Raif mmg aku koyak tepi. Sakit lebih dr epi ok. Doc tu pulak sejenis teliti  yg jahit kemas & rapat2.. 😭😭😭 mmg menahan la aku. Begegar lutut ok kesejukan. Lama kot dia jahit. Nasib doc perempuan jgk. Crita2 jg dgn doc tu. Aku xsgka bole besalin normal dengan kedudukan twin2 yg songsang.. kata doc tu, asalkn twin2 yg songsang bole, sbb twin 1 akan bukakan laluan untuk twin 2 tu.. lps doc siap jahit, kena seluk darah beku pulak. Ya Allah yg ni azab tul. Aku xpenah lg kena seluk2 darah beku ni..doc sarva xpenah pulak seluk2. Da 3x beranak da 😅.. mmg pedih weii.. lps selesai lega sgt aku.

Aku kena biar rehat2 la d labour room. Nurse tlg ambilkn air minum aku. Dahaga jgk la. Aku sbnrnya  nak sgt gi tandas. Pedih la ya Allah.. tp msh lum bole takut tumpah darah pulak kan. So aku rest dlu. Lama jgk la aku baring2 tu. Send wsup pd suami aku da besalin. Aku minta tlg nurse amikkn handbag masa dia tlg amik air. Aku send wsup dlm group jg. Adik2 aku pun ada wsup tanya. Yala kan kalau d swasta hp mmg sblh je bole selfie lg. D gov xdpt la 😆.. so aku kena tolak ke labour room pun aku xsmpt bgtau. Alhamdulillah lega jg semua da seleSai.

Tak lama lps tu dtg 1 doc lelaki. Doc inform baby twin 2 kena bw ke nicu level 2. Sbb baby perlu bantuan oksigen. Baby twin 1 alhamdulillah ok. Huhu xsmpt pun tgk muka dia lg. Pastu doc tu minta izin utk seluk darah beku. Waaa seluk lg. Sabar jak la. Aku faham jg tujuan drg. Cuma mmg kena besabar la yek sbb aku xpenah lg sblm ni. Malas jak la nak ckp byk kan. Nasib kjb ja 😆.. doc tu pesan kalau pening bgtau. Hati2 kalau mo ke tandas sbb ada kes ibu jatuh & tumph darah. Aku tanya jg doc tu brpa berat baby. Baby twin 1 dlm 2.8kg, twin 2 2.1kg katanya. Oh dlm hati aku okla msh atas 2kg. Skali tanya nurse baby twin 2 1.62kg ja 😭😭😭.. mmg nampak kecik sgt masa dia lahir tu.

Aku gagahkn diri ke toilet. Sbb xpuas kencing kena cucuk tu. Nak jg kencing d toilet. Aku bgun pelan2 ke toilet. Lega dpt kencing ke toilet sbb pedih ya amat. Huhu sapa penah rasa kena cucuk utk keluarkan kencing mmg taula tu. 2kali pulak tu 😭😭.. alhamdulillah aku ok ja xda la pening ka.. darah byk ka.. pas kencing blk la berehat d katil tu.. xlama lps tu nurse hantar twin 1.. happynya dpt tgk muka baby. Cuma xdapat tgk twin 2 lg

Memperkenalkan Muhamad Zayyad Aisy bin Kamaluddin.






Lain kali aku cerita mengenai apnea & high jaundice ok 🥰

MrsDyiean

No comments:

Us

Daisypath Anniversary tickers

Me&Him

Daisypath Anniversary tickers

Nur Azzalea Batrisyia

lb1m.lilypie.com/TikiBlogger.php/1Xp3

My Breastfeeding Journey

Lilypie Breastfeeding tickers

Blogger news