Iklan Best!

30 January 2020

Kembar Seiras atau tidak?

Selasa lps temujanji aku dgn doktor pakar utk detail scan.. detail scan ni dibuat utk cek lebih lanjut keadaan baby.. tgk bagaimana perkembangan tumbersaran dia.. kira utk cek awal if ada abnormalities pada baby la..

Awal2 dtg tu mcm biasa la lps daftar ja kena cek kencing & amik berat.. oppss aku turun 1kg+ ok 😱.. risau jgk perkembangan baby kan.. lps tu tggu giliran utk jumpa doc la..  masa ni jumpa doctor O&G dlu.. utk scan biasa dlu.. lama jgk doc pusing2 scan.. doc kata baby sblh kiri perut adalah Baby A & sblh kanan pula Baby B.. itu nama yg drg bg la utk memudahkan.. doc scan2 ukur 1-1 baby.. kepala, kaki, tgn suma la.. cek jantung etc.. doc kata baby aku ni dlm 2 kantung berbeza.. dia tunjuk lg pembahagi antara kantung tu.. jelas jgk la nmpk.. lama gak baring scan ni.. sesak nafas jdinya 🤭.. ikut dapatan lalu masa d kkia doc kata 2 plasenta kan.. maksudnya baby xseiras la.. tp doc kali ni xdpt nmpk pulak.. so dia bwk pi scan detail dgn pakar.. kebetulan pulak masa tu doc pakai sorang jak sbb doc lain rmi msh cuti CNY terutama doc Ong..


Ni dapatan doc masa scan awal tu.. detail anggaran berat baby suma.. baby A masa ni anggaran 738gm manakala Baby B pulak 704gm.. alhamdulillah walaupun berat aku turun, berat baby msh bertambah drpd sblm ni.. tp EDD cni berubah lg.. lain2 pulak antara kedua baby..sbb saiz drg sedikit berbeza kan..

Ok aku pun kena bwk ke Bilik 2 utk scan detail. Kebetulan masa tu doc pakar tgh free xda yg tgh scan. Trus msuk & baring d katil. Doc pakar ada sebut jgk, dia xdpt gerenti akan dpt cek btul2 sbb kira dah lmbt aku scan detail ni.. susa nak nmpk jelas sbb baby da besar & padat.. xpala kita tawakal sj.. doc pun mula scan cek baby aku sorang2.. aku bedoa byk2 masa ni mudah-mudahan Allah lindungi baby aku.. yala risau jgk kan tba2 nti detect mcm2.. wpn utk detail scan ni doc bole scan tanda awal baby down sindrome cthnya tp semua itu bole dipastikan dgn ujian darah dr tali pusat & ada bbrpa test lg.. bedebar jgk la aku masa ni kan..

Mcm biasa doc pusing2 la scanner dia tu.. cek Baby A & Baby B.. doc xexplain apa2 lg masa ni.. drg bebincang semasa drg je.. yg mana aku paham tu pahamla.. tp term2 segala tu xfaham sgt kdg2.. lps tu doc pakar & doc O&G td tu conclude la hasil scan drg.. drg xjumpa 1 lg plasenta.. mgkn sbb baby da besar katanya.. tp yala doc pakar kan ptutnya drg lbh tau.. so drg treat kehamilan aku sbg monokorion.. kembar 1 plasenta..


Lebih krg gni la.. baby2 aku dlm kantung berbeza tp berkongsi plasenta. Menurut doc kehamilan kembar 1 placenta ni lebih berisiko drpd yg 2 plasenta. Yala kan 1 plasenta mo supply nutrien utk 2 org baby. Kdg2 berlaku isu d mana baby 1 lbh besar dr baby 1 lg sbb nutrien tu xdibahagi sama rata..kdg2 pula smpi 1 tahap plasenta xberfungsi dgn baik utk bekalkan nutrien kpd 2-2 baby.. so risiko utk perkembangan tumbesaran baby dlm perut la.. mudah-mudahan anak2 ibu ni baik2 shj.. aminnnn.....

So kesimpulannya, kehamilan aku  dimonitor lebih kerap.. 1 bulan 2x temujanji iaitu 1 di Hospital Wanita & Kanak-Kanak Likas, 1 lg d KKIA Menggatal. Kira jumpa doc 2 mgu skali la. Tawakal shj la kan.. Semuanya d tgn Allah. Kembar ini pun anugerah & ujian dr Dia.

Mggu dpn minum air gula pulak.. mudahan2 semua baik2 sj kan.. insyaAllah
MrsDyiean

No comments:

Us

Daisypath Anniversary tickers

Me&Him

Daisypath Anniversary tickers

Nur Azzalea Batrisyia

lb1m.lilypie.com/TikiBlogger.php/1Xp3

My Breastfeeding Journey

Lilypie Breastfeeding tickers

Blogger news